Monday, May 19, 2008

Dilema sebagai anak

Cuti 3 hari, aku balik kelantan rumah mak mertua, memang best balik kelantan tapi..perjalanan 7 jam tue buat aku penat..kesian tengok..ayah dan mak mertua aku, dah uzur benar, anak2 4 orang lelaki, tapi semua duduk kat Lembah Klang, bapak mertua aku dah tak berapa boleh nak jalan, drive pun dah tak boleh.., nak keluar cari makan pun tak boleh gak, mak mertua sakit kencing manis, tak berapa kuat juga...cuma harapkan anak2 yang 4 orang ni lah untuk balik 2 minggu sekali..harap anak2 balik untuk pimpin dia jalan..untuk exercise..tiap2 pagi, orang tua memang nenaruh harapan untuk anak2 jaga masa tua..tapi..anak2 pulak ada komitment lain yang tak kurang pentingnya...itulah dilema yang kita sebagai anak2 hadapi, jauh disudut hati..siapa yang tak kasihan, tak mau jaga mak dan ayah yang tua, kalau boleh nak balas budi dia orang..sebaik mungkin sementara hayat masih ada..kesian, sedih, rasa bersalah semua ada..tapi apakan daya.., nak berhenti kerja??? kita ada tanggungan lain, ada perkara yang perlu kita lunaskan, bukan setakat untuk diri sendiri, untuk masa depan.., untuk hari tua, untuk anak2.., lainlah kalau kita kaya banyak duit, boleh ambil cuti tanpa gaji jaga orang tua kat kampung..
Entahlah..bila aku lihat situasi tue..aku rasa macam nak beranak ramai, dan salah sorang anak mesti tinggal dengan aku, nak kerja pun kena kerja dekat dengan rumah..aku hanya mampu merancang tapi tuhan lah yang menentukan..nasib hari tua aku tak tahu lagi macamana.

Orang tua aku pun tak sihat juga, ayah sejak kena stroke tangan masih tak leh gerak, mak lah yang ambik alih..pergi pasar apa semua..mujur kami 6 orang adik beradik, kakak sulung mengajar dekat situ, abang aku pun tinggal berhampiran ..tak adalah jauh sangat, aku memang jarang balik...tapi aku pastikan paling tidak sebulan sekali aku akan balik jenguk ayah dan mak kat kampung..dan setiap kali ingat pada mak dan ayah..sayu jer hati..kalau aku kaya dah tentu aku tak yah keje..duduk kat rumah jaga ayah dan mak entah..aku cuma mampu berdoa semuga kedua orang tua dan keluarga mentua aku..dianugerahkan tuhan..kesihatan yang baik..untuk memudahkan mereka beribadat..dan menjaga satu sama lain..betullah kata orang..teman yang baik di hari tua kita adalah pasangan hidup kita..bukan anak2..Kita tak boleh harapkan anak2 untuk balas budi, sebab anak2 adalah amanah Allah yang memang wajib untuk kita besarkan dan bagi ilmu sebaik2nya..kalau kita ungkit..kita berdosa...terserahlah pada anak2 untuk nilai sendiri bila mereka dah dewasa kelak..

No comments: