Wednesday, February 11, 2009

Hari ni aku naik train...

Naik train pun nak bagitahu orang ke??? memanglah kalau orang yang duduk KL dah biasa dah dengan public transports ni, tapi aku yang baru 3 tahun dok Kl jarang2 naik LRT, Monorail, Rapid KL apa semua ni, maklumlah ada kereta sendiri, tak pun suami aku hantar. Tapi semalam aku kena menghadiri taklimat di PPDKL kat Jalan Hang Tuah. Mulalah aku susah hati, kat KL ni kalau kena berkursus walaupun dalam satu wilayah, tapi tempatnya jauh2, nak pergi pun susah takut sesat barat, kereta pun banyak, jalan pun banyak tambah2 aku ni penakut..so semalam suami aku tak dapat hantar, dia kurang sihat. Aku ambik keputusan naik LRT dari Cempaka ke Hang Tuah...sambil jinjing satu laptop, tapi laptop ni aku dah masukkan dalam beg galas biasa, takut aku nak bawak dalam beg laptop tue, nanti kena ragut ke apa...mampus aku!
Sampai kat stesen Hang Tuah, aku pun tercangak2, macamana aku cross jalan niii,..rasa2 aku ada jejantas..tapi mana pergi...aku naik ke stesen monorail, mana tau ada jalan...tak ada pun.., turun balik, nampak pak cik dok jual karipap....'pakcik boleh tumpang tanya, macamana nak pergi seberang sana'? Maaf buk!! saya baru sini, baru 3 hari, saya ngakk tau" Lorrr!!! Indon rupernya! Cis!. Tak Puas hati naik lagi kat stesen monorail tue, tanya adik yang jual magazines kat kiosk tue...'adik! Boleh tak cross kat sana melalui stesen ni'? Bila dia kata tak boleh, aku pun turun tangga ..then kebetulan nampak sorang amoi pegang payung sedang melintas jalan.
Aku pun tak ada pilihan, beranikan diri untuk melintas jalan, dengan kereta yang banyak dan laju, ni kalau kena langgar dengan laptop sekali nihh!!!he..he.... alhamdulilah berjaya juga melintas denga selamat, Menapak aku dalam 200m, PPDKL ni dulunya adalah tapak asrama sek Victoria Instution, aku juga melalui masjid AL BUkhari yang tersergam indah tue...masjid ni adalah sumbangan jutawan al bukhari yang sangat2 aku kagumi kemurahan hatinya..., dan sifat dermawannya....
Berpeluh jugak aku, sampai kat dewan kursus ,tersenyum aku bila salah sorang cikgu tue (baru aku kenal) cerita pengalaman dia melilau2 cari jejantas, dia bagitau ..dia ternampak aku melintas, dia pun ambik keputusan melintas jalan jugak..saya nampak ada orang berlari2 melintas jalan..saya pun lintas jugaklah...eh!!! orang tue akak lah kot pakai tudung oren....!!!! He..he...memang aku lah tue.
Lastly barulah aku tau jejantas yang ada dulu, telah dirobohkan untuk buat fly over..hurmm patut pun!!!!!

No comments: